Acum doua veri cand hoinaream spre Tabla Butii cu cativa baieti din Galati intr-o scurta expeditie prin munti, am poposit putin la cabana lui de la Cheia. Cu mare incantare ne arata ce facuse acolo si ne povestea despre ce avea de gand sa faca, mai exact proiectul Cheia Adventure Park.
Pentru prima data vedeam un vis transformat in realitate, un om care a dat totul pentru pasiunea lui, si care continua inca sa viseze. Unul dintre cei mai rebeli si temerari off-road-eri din Romania, a murit in somn, in lumea viselor lui!
Odihneste-te in pace Oresti Marmara!
Articol publicat de Oresti Marmara pe Club 4x4 Forum:
"In ultimile zile am purtat nenumerate discutii cu diverse persoane toate pasionate de off road.
De fapt toate aceste discutii au la baza faptul ca in ultimile luni am ajuns sa imi schimb total conceptia despre off road, modul de abordare si atitudinea fata de sport si cei ce il practica. Am ajuns la concluzia ca tu nu faci extrem, el nu face extrem, eu nu fac extrem, ei nu fac extrem iar unii fac extrem.
Complicat, asa ca o sa incerc sa explic. Ce sau cine determina gradul de dificulatate a unui traseu? Acest grad de dificultate este preconceput?
In 2008, la Land Rover Academy am vazut si stat de vorba cu persoane care spuneau ca pana la momentul respectiv cand au avut ocazia de a se urca intr-un Vogue (lol) si a parcurge drumul forestier ce eu il catalogam ca mega soft, erau sub impresia ca daca se urca cu roata fata pe o oarecare bordura din centrul Bucurestiului, se va rasturna cu masina. Aceste persoane nici nu concepeau sa faca vreodata extrem - mersul cu masina pe un drum forestier.
Acum 10 ani cand am inceput sa citesc despre off road am construit o Toyota pe 33'uri care avea un mega troilu de 4000 pe fata si care CLAR era extrema. Eram sub impresia ca pot aborda orice obstacol fara a intampina probleme. Nici nu se punea problema ca motorul in 4cyl de 1.8 si vreo 120cp nu putea face fata. Incet incet am invatat, am avansat, sa nu mai vorbim de toate gresilile facute pe drum.
Am ajuns in stagiul unde ma dau cu un Jeep Kaiser pe 42'uri si cu toate ca de multe ori realizez ca pot face mult mai mult cu el, cateloghez cea ce fac acum ca extrem. Dar este extrem? Si pt cine? Raspunsul este unul singur - PENTRU MINE si nimeni altcineva. Americanul se uita la cea ce fac eu si rade in hohote. Ar zice: "cea ce faci tu si obstacolele pe care le abordezi arata ca drumurile noastre forestiere catre traseul de extrem". Clar notiunea lor (a unora) despre extrem si ce poate face un pilot pe masina corecta, este cu totul alta.
Am cunoscut persoane care se intorc de pe un traseu si povestesc despre extremul de care au avut parte. Imi arata poze. Rad. Rad pentru ca pentru mine acela nu este extrem ci soft. Dar vedeti voi, nu conteaza ce zic eu si nu ar trebui sa conteze pt ca pentru el clar a fost extrem. A avut parte de senzatii tari nemaitraite pana in acel moment. CLAR EXTREM.
Pana acum ceva timp ma tot certam cu tot felul de indivizi ca eu da, ca ei nu, ca ei da, ca eu nu si tot asa. Dar, pana la urma, conteaza?
Ce incerc sa spun este ca gradul de dificultate este catalogat NUMAI de cel ce il practica sau in anumite cazuri gen competitii de cei ce cad de comun acord, avand masini cat de cat similare din punct de vedere al prepararii acestora si experienta la fel de multa.
Va dau un exemplu concret: Traseul de soft de la Cheia. Erau acolo 15 masini. Pentru unii, cum ar fi Marius Lupu cu Dodge'ul pe 38'uri, clar acel traseu este unul soft. De ce? Pentru ca il poate parcurge fara dificultate, fara trolieri, fara peripetii, sigur pe el si masina lui, sigur in orice clipa ca nu se va rasturna, ca nu va rupe cava la masina. In acel moment el nu poate cataloga acel traseu decat soft deoarece nu prezinta un challenge.
Vine altul cu o masina pe at'uri, fara blocante. Prima lui masina de teren. Sotia moarta de frica in dreapta se incumeta sa fie copilot. Niciunul dintre cei 2 nu sunt siguri ca ajung acasa teferi. Se dau cu teama, cer ajutor, raman suspendati, blocati, stresati si dupa 1 o ora pe un traseu de 1km se intorc in extaz, fericiti ca au ajuns la capat si ca au facut EXTREM. Unul zice ca e soft, altul extrem. Unde este adevarul?
Greu de raspuns unei persoane ce fel de traseu il asteapta. Soft? Medium? Hard? Extrem? Uita-te mai intai la persoana, vorbeste cu el (sau ea), incearca sa il intelegi. Vezi ce masina are, ce este dispus sa faca cu ea si ulterior, ca un intelept ce esti ofera-i un sfat si explica-i de ce traseul respectiv va fi prea soft sau prea extrem PENTRU EL.
Pentru ca intr-un final - ESTE EXTREMUL LUI si nu al tau."
Oresti Marmara (1968 - 2012)