Primul pas.
Informarea!
Dupa o vizita in prealabil la reprezentanta Nissan, in vederea clarificarii necesarului de piese si a manoperei caracteristice, am constatat ca revizia de 90.000 nu-i chiar putin lucru din punct de vedere al consumabilelor si costurilor.
Astfel, conform evaluarii celor de la reprezentanta, revizia uzuala, fara a lua in calcul alte "probleme" ce se puteau descoperi pe traseu se ridica la 4.300 lei. Si cum de fiecare data se mai gasesc ceva garnituri, curele sau alte acareturi uzate care trebuiesc inlocuite, probabil in final as fi ajuns la o suma considerabil mai mare.
Este mult?
Nu, nu mult. Foarte mult. Enorm. Iar cu asta pun punct povestii de la reprezentanta ocazie cu, care le-o mai dau odata...
Pasul doi.
Solutia!
Privindu-l profund si increzator in ochi pe Dan, seful parcului auto al firmei si mecanic destoinic cu state vechi in meseria asta, care mi-a insuflat o incredere fara de tagada, impreuna am hotarat: O facem noi. Bucata cu bucata. In garajul nostru. Cu piese si consumabile cumparate si montate de noi.
Desfasuratorul general asupra reviziei il stiam. Ceva informatii mai delicate le-am aflat de la Nissan (care in prima faza au refuzat sa ni le furnizeze) prin intermediul colegilor lor de la Renault, ca doar astora din urma le-am cumparat destule masini, iar in final am pus pe hartie totul.
Prin urmare la revizia de 90.000 s-au efectuat:
- Schimb ulei motor - Mobil Synt S 5W-40. Cartea tehnica precizeaza pentru zonele cu clima calda sau temperata uleiurile cu indicativele 20W-40 sau 20W-50 ceea ce realmente nu au fost de gasit. Asa ca am folosit 5W-40 pentru ca suporta cea mai mare plaja de temperaturi si am vazut ca la reviziile anterioare tot indicativul asta s-a utilizat. Cantitate 8,20 litri;
- Schimb ulei cutie viteze - Valvoline 75W-80. Cantitate 3,90 litri;
- Schimb ulei cutie transmisie (reductor) - Valvoline ATF1L. Cantitate 1,90 litri;
- Schimb ulei diferential punte fata (grup) - Valvoline 80W-90. Cantitate 4,90 litri;
- Schimb ulei diferential punte spate (grup) - Valvoline 80W-90. Cantitate 3,90 litri;
- Schimb filtru ulei - Mann HU825X;
- Schimb filtru aer - Mann J1321038;
- Schimb filtru motorina - Mann KC67;
- Schimb kit accesorii (rola si intinzator) + curea;
- Schimb lichid de frana DOT 4. Cantitate 1,25 litri
- Schimb lichid de racire;
Suplimentar fata de revizia standard s-au mai efectuat:
- Schimb placute sistem de franare fata;
- Schimb placute sistem de franare spate;
- Gresarea celor doi arbori cardanici;
Totul a cost 2.132 lei. Este diferenta, nu?
Atentie, la reprezentanta nu intrau in calcul punctele 12, 13 si 14. As fi sarit de 6.000 lei fara doar si poate.
Manopera!
Nu a costat nimic pentru ca a fost facuta acasa, in familie. Dan a lucrat. El este specialistul. Datorita faptului ca nu am avut ragazul necesar sa stau langa el, desi mi-as fi dorit, l-am rugat atunci cand are timp, sa-mi scrie cateva cuvinte despre ceea ce a facut. Iate-le:
"Prima operatiune a fost schimbarea filtrului de motorina care mi-a cam facut probleme in primul rand datorita pozitiei lui care este cam incomoda. Asa ca am desfacut prima data colierul de la furtunul care vine de la rezervor si intra in filtru (intrarea in filtru) apoi prin rasucire stanga dreapta indepartam furtunul de filtru pentru a-mi usura munca.
Filtrul de motorina are un buson de golire care este din material teflonat. Busonul de golire la randul lui are un ventil de scurgere. Inainte de a desface de tot ventilul de scurgere am taiat un PET de 2 litri. Apoi am desfacut ventilul de scurgere colectand motorina din filtru in recipientul improvizat. Urmatoarea miscare am desfacut busonul de golire al filtrului. Dupa aceea am desfacut filtrul de motorina cu o cheie universala. In continuare am curatat carcasa in care se infileteaza filtrul de motorina. Stiu ca mai sunt alte metode pentru desfacerea filtrului, dar asta inseamna sa lucrezi intr-un atelier auto dotat cu elevator, cu menghina, etc.
Bun, mai departe am trecut la montarea filtrului. Inainte de montajul pe masina, am montat busonul de golire. Filtrul cel nou trebuie sa aiba si un inel de cauciuc care vine montat pe busonul de golire. Dupa montarea busonului de golire am trecut la infiletarea filtrului pe carcasa. Urmatoarea miscare am montat ventilul de scurgere in busonul de golire, am montat la loc furtunul care vine de la rezervor strangand colierul.
Mai departe am desfacut colierul celui de-al doilea furtun (iesirea din filtru). Deasupra caracasei filtrului de motorina este amplasata pompa de amorsare. Cu ajutorul pompei de amorsare am umplut filtru cu motorina. Amorsarea se face prin actionarea clapetei in sus si in jos. Cand pe iesirea filtrului curge cu presiune motorina atunci se va monta furtunul si apoi se va stringe colierul. Dupa ce am strans colierul am actionat clapeta pompei de amorsare in sus si in jos pana cand aceasta a opus rezistenta, dupa care am pornit motorul.
Urmatoarea schimbare a fost cea a filtrului de aer. Simplu am desfacut capacul, am scos filtrul vechi, am curatat cu o carpa umeda caracasa in interior si capacul, dupa aceea am introdus filtru nou. Printr-o usoara apasare am prins capacul la loc.
Mai departe am schimbat uleiul la motor. Ca sa desfac busonul de golire al uleiului mai intai am desfacut o traversa metalica (protectie pentru baia de ulei) dupa care am desfacut busonul lasand uleiul sa se scurga din baia de ulei. In continuare am trecut la schimbarea filtrului de ulei. Un pic incomoda si aceasta manevra din cauza levierului de directie.
Am introdus o tija (prelungitor) in orificiul patrat din corpul filtrului si cu ajutorul unei chei cu clichet am slabit filtru. Uleiul care a curs prin furtunul de drenare a fost colectat intr-un container. Am spalat carcasa si corpul filtrului cu motorina curatandu-le de impuritati. Mai departe am schimbat un inel de cauciuc care vine pe carcasa filtrului, am introdus elementul filtrant (cel nou) in corpul filtrului dupa care am trecut la montare.
Am pornit motorul. Dupa ce sa incalzit motorul am verificat sa nu aiba pierderi.
Urmatoarea etapa am schimbat uleiurile din cutia de viteze si cutia de transmisie (reductor). Primul pas am desfacut cele doua scuturi (protectie). Cutia de viteze ca si cutia de transmisie au cate doua busoane (unul de golire si celalalt de umplere sau nivel). Mai intai am desfacut busonul de golire al cutiei de viteze. Dupa ce s-a scurs uleiul din cutie am strans busonul de golire si am desfacut busonul de umplere (care e undeva pe partea laterala a cutiei de viteze ) si am inceput sa torn uleiul.
Trebuie sa recunosc ca m-am cam chinuit deoarece distanta intre cutie si sasiu e foarte mica. Bine ar fi fost daca aveam o pompa care sa-mi usureze munca. Dar asta este, trebuia sa continui lucrarea. Asa ca am folosit un PET de jumatate de litru aveam facut de mult timp un adaptor cu o teava scurta pe care l-am atasat. Si asa am introdus uleiul in cutie.
Cam greu de manevrat dar am reusit intr-un final. Am bagat ulei pana la nivel. Aceleasi operatiuni le-am facut si la cutia de transmisie (reductor) numai ca singura diferenta e ca busonul de golire este undeva jos in fata cutiei iar busonul de umplere (nivelul uleiului) este sus in spatele cutiei.
Mai departe am schimbat uleiul din diferential (grup) punte fata. In fata puntii se afla o bara de torsiune care este exact pe directia busonului de umplere (nivel). A trebuit sa desfac din partea stanga a masinei surubul (bolt) al barei de torsiune ca sa pot desuruba busonul de umplere. Mai departe am facut aceleasi manevre ca si la cutia de viteze, etc.
Dupa ce am terminat cu diferentialul punte fata am continuat cu schimbarea uleiului din diferentialul punte spate (grup). Simplu am desfacut cele doua busoane, mai departe am facut aceleasi miscari ca si la cutia de viteze, etc.
In continuare am trecut la schimbarea kitului de accesori si a curelei. Ca sa pot avea acces a trebuit sa desfac: capac protectie (e amplasat deasupra motorului), difuzor radiator (se afla in fata motorului), capac filtru aer, elicie ventilator. Montarea kitului a fost cam dificila dar intr-un final am reusit. Odata cu montarea kitului am fixat si cureaua. Kitul este compus dintr-un intizator care tine cureaua bine intinsa pe celelalte anexe (cuplul motor, alternator, pompa de apa, aer cpnditionat).
Urmatoarea etapa am schimbat lichidul de frana din instalatie. Este o miscare relativ usoara. Asa ca m-am apucat sa schimb lichidul din instalatie. Am avut nevoie de ajutorul unui coleg pentru a apasari succesive ale pedalei de frana. Si asa am inceput operatiunea prin a desface pe partea dreapta spate aerisitorul cilindrului receptor (etrier) iar prin apasarea de mai multe ori a pedalei de frana s-a eliminat intr-un recipient lichidul (cel vechi) si in acelasi timp se completa cu lichid pompa de frana.
Atentie! A nu se scapa pompa de frana fara lichid. Astfel am continuat operatiunea defacand separat si celelate trei aerisitoare.
In concluzie, in afara lichidului de racire care se va schimba undeva prin toamna, in rest tot ce a fost necesar a se efectua la revizia de 90.000 km s-au schimbat."
Nissan Patrol GR Y61 ZD30 MY2004 LWB - Back in business baby!